Saturday, December 24, 2011

Friend vs Foe

Aku ada sorang kawan. Kawan aku tu dari Alor Setar Kedah.
Kawan aku tu orang utara.
Sebetulnya aku nak kata kawan aku tu coursemate aku.
Itu je.

Aku jarang berkomunikasi dengan kawan aku tu. Memang jarang sangat-sangat.
Bukan dia sorang je, dengan coursmate2 yang lain juga.
Ini semua gara-gara aku tak pandai berkomunikasi. 
Aku tak pandai nak berkawan. 
Aku tak ramai kawan pun dari kecik. Nak buat camana. 
Loser.
 
Ok, patah balik pada cerita asal. Iaitu coursemate aku a.k.a kawan aku.

Jantina dia adalah seorang lelaki. 
Aku tak ada masalah pun berkawan dengan beliau pada awalnya.

Kami mula banyak interaksi sejak kami masuk ke tahun dua sebabnya pembelajaran dah di spesifik kan lagi. So kami bukan sahaja belajar di dalam kuliah yang besar yang ada 4-5 kos dalam tu, kami juga ada pengkhususan subjek yang hanya kos kami ambil dan disebabkan bilangan kami yang super sikit, so kami hanya belajar di kelas2 kecik. So lebih banyak interaksi.

Al kisahnya, aku ni bukanlah orang yang suka duduk diam, hatta mulut juga diam itu jarang sekali. Tak kira kenal tak kenal,asal nak cakap,aku cakap. Itu benda yang beliau tak suka. Agaknya la. Aku tak kenal sangat beliau ni. Aku pun tak tahu macam mana nak kenal beliau atau pun nak get along  ngan beliau.

Korang mesti kata, la...pesal,kalau tak leh nak bermembe ngan dia bia la,peduli apa.

Aku rasa sebab musabab aku kena ada good relationship ngan beliau ni adalah kerana beliau ni suka mencapub, so beliau ni jadi macam ketua la dalam course aku ni, kira apa2 pun orang akan rely ke beliau dan terus fikir,beliau orang yang bertanggungjawab dan tahu semua info2 terkini. Macam tu la.

So kalau korang jadi aku? Adakah korang akan biarkan diri korang lost tak tahu apa2 pasal kos dan tak get along with your leader?
 
Memang aku anggap beliay ketua. Semua orang pun. Atas effort dia dan sikap dia yang tak pernah lokek nak share knowledge.

Tapi tak semua apa yang ketua kita kata betul.
Tak semua apa yang ketua kata kita kena ikut bulat2.
Tak semestinya ketua kita sentiasa di jalan yang lurus dan benar.
Tak semestinya dia ketua kita tak boleh cakap apa.
Ye tak?

Ok, aku kira kalaulah satu masa nanti beliau baca tulisan ni, terus beliau p hentak lappy. Hahahaha..
Maaflah ye. Ini bukan mengutuk ke apa. Ini benda yang aku rasa patut dicakap, patut sembur habis2 ke muka beliau. Tapi atas dasar hormat dan sayang pada ketua, kawan, dan juga corsemate ni, aku cuba la try rendahkan ego. Minta maaf dan cuba buat apa2 je benda yang boleh melibatkan aku bercakap, BERCAKAP dengan beliau, supaya aku faham beliau ni, aku boleh cuba adapt dengan beliau dan terima keadaan beliau yang macam ni.

Aku fikir2 balik, aku ke yang salah, aku ke yang bermasalah, aku ke buat masalah?
Tapi seingat aku, ramai juga orang yang buat beliau ni naik angin, ramai juga orang kondem beliau ni, ramai juga orang kata belakang pasal beliau ni, ramai juga orang yang beliau senarai hitamkan dalam facebook dan akan lebih ramai yang akan kena. Sincerely, tindakan beliau ni memang super legend aku cakap.

Memang serupa boss!
Memang serupa angkuh!
Memang serupa hebat nak mampus!

Oh, maaf terkasar lagi. Lepas ni saya cuba usahakan untuk bersopan santun sepertinya seorang hamba bercakap dengan raja yang angkuh dan menurut segala perintah tanpa banyak kata dan bunyi. Hanya obey. 

Itu yang beliau mahu. Itu yang beliau approve untuk menjadi orang kuat bawahannya. Kalau aku yang banyak bunyi, banyak komplen, banyak pandangan, banyak nk argue, YOU ARE NOT IN THE LIST OF MY COMRADE! sekian. Itu definisi ketua yang aku labelkan kepada beliau.

Aku marah? Sikit la. Dah habis marah masa 1st war hari tu.
He ignite the fire again even the war is over, and creating the 2nd war! Hebat punya ketua.

He has no brain. He has no clue. He has no wisdom.
To conduct, to control, to calm, to give happiness, to be fair to all his people below.
So when people discover about him, he band that people! That is him.
So, if you wanna be with him, to be treat nice as his people, just obey his instruct with no argue!

To him i said "LIKE HELL I WILL JUST FOLLOW ALL YOUR INSTRUCT. IM NOT YOUR SLAVE. IM YOUR FRIEND WHICH SUPPOSE HAS RIGHT TO SAY WHAT I SUPPOSE TO SAY AND GIVE MY OWN OPINION!"
For that,he dumped me.
Is that my fault? 

Here i list my fault  :
- I try to know him better cause i dont know how to get along with this people, so i stalk his FB.
- I leave comment on his status more frequent lately.\
-The comment i left i didnt put any label like (this is just for fun), (im joking), (hahahahaha), (this is my opinion), (sorry im angry if you say like this), (is this way a polite sentence for you?)
so with no label on comment, he think i am no different like terrorist.
-I delete his comment in group if it is too irritate and if it touched on sensitive issue.
-I organize something like 'yellow pages' in group to have details of my other corsemate.
-I straightly said 'i dont like him because he is too arrogant'
-I curse him sometimes if he reject my words
-I object his proposal
-I talk harsh/manly spoke/stupid joke to my OTHER course mate.
-I make a joke about skin tone of avi in FB.
-Im angry/emo/mad because he say "women like cheap diamond" 
others maybe i didnt notice it,as you know, im just a HUMAN. If u cant be that perfect how do you expect me to be perfect with no mistake done. Its just you that over do. No wisdom. 

Dengan ini saya mengatakan,anda bukanlah seorang ketua yang baik. Bukan sahaja di bumi UKM, di mana-mana sahaja, di tempat kerja kelak,mahupun dalam rumah tangga nanti,jika anda lebihkan ego dan tak perhati pandangan dan perasaan orang sekeliling.

 You are no longer a child, matured la sikit.
Aku dah private message beliau, dah chat, PERSONALLY.
Sebab? Aku bukan suka2 nak hebah2 gebang2 masalah kecik. Ada masalah dengan aku, straight cakap dengan aku. Tegur dengan baik. Kalau aku salah, beritahu.

Then apa tindakan beliau? Benda sama berulang lagi. You not learning from mistake? Good then.
Long Live you KING.


2 comments: