Monday, June 25, 2012

Kata-kata bosan

"[10:59:44 AM] Vietnam to hot: semalam 1 ari kat Myarmar. Pas tu balik Vietnam. 28 ~ 30 mama ke Medan Indonesia untuk audit.30 malam balik Vietnam untuk pindah kilang. penat sebab terkejar-kejar. elajar la rajin2 supaya hidup akak dan genersi kakak senang dan terjamin. jangan kerja cam mama - PENAT"

Banyak kali di ulang ayat yang sama. Banyak kali nasihat yang sama ber- ulang2. Sampai aku dah boleh hafal ayat tersebut.

Kadang2 aku bosan.
Bosan dengan ayat2 tu.
Sebab kadang2 nasihat yang disampai tak sama dengan apa yang ditunjuk.
Sebab kadang2 aku fikir nasihat macam mana sekali pun nasib tetap di takuk lama.
Sebab kaddang2 nasihat tu cuma kata2 untuk tutup kesalahan seseorang.
Sebab kadang2...

Ya, isu ibu bapa abai anak2 di rumah kerana urusan pekerja itu sudah jadi perkara biasa.
Mungkin kerana;
Kerja itu lebih penting dari segalanya,
Mengejar dunia itu penting,
Mencari rezeki untuk anak2 hingga ke luar negeri,
Semuanya kerana kesempitan hidup dan dunia yang semakin menggila,
Atau wang tak pernah cukup di poket,
Atau...

Ya, ibu, ayah, akan aku belajar, akan aku corak masa depan ku sendiri.
Campak la aku di mana pun, aku bisa hidup,
Meski bukan dengan kereta mewah besar,rumah besar,dan keluarga besar.
Aku bisa sendiri.
Walau sendiri, aku mungkin bisa bahagia.

Keluarga? Generasi?
Apa dalam bayangan aku.
Aku mungkin mencintai seseorang. Mengharap untuk dicintai semula. Tapi sampai bila?
Sampai bila dia akan terus mencintai aku dan tahap apakah cinta dia untuk aku jika kadang surut, kadang menghilang, kadang menyepi, dan kadang langsung tak muncul tiba.
Jika aku punya keluarga sendiri bersama dia, apa aku bisa bahagia?
Atau keluarga aku nanti akan sama sahaja seperti keluarga kita?
Dan anak2 aku akan terbiar di mana2?

Aku bosan dengan kata2. Aku bosan dengan janji2. Aku bosan dengan dunia. Aku bosan dengan semua.
Berhentilah dari berkata-kata. Yang tinggalkan aku sepi, biarlah selamanyas sepi, jangan di cari-cari, yang tak hiraukan ikatan keluarga, biarlah terus terbengkalai tanggungjawab mendidik ini, jangan diputar belit. Sesungguhnya aku bosan dengan tipu daya. Cukuplah aku terlatih sebagai penipu dunia.

No comments:

Post a Comment