Friday, January 25, 2013

Love Yourself More part 1

I wanna write more. Express more. Not just the bad things also the good one.
Oh ye, Assalamualaikum...

Tak ada orang pun still kena bagi salam. Hurm.

Saya NWI selaku big boss dalam forensic and molecular entomology sdn bhd dengan ini berazam untuk teruskan niat dan usaha murni untuk:

1) Banyakkan bacaan.
2) Banyakkan tulisan.
3) Banyakkan contengan.

Since sekolah rendah, saya start menulis novel. Bacaan yang saya suka adalah tulisan-tulisan A.Samad Said. All the teachers know that i like to write stories, even mama knows that i adore Dato' A.Samad Said long before.

 I start like to write when teacher praise me for my karangan which full of imagination and she said it was an interesting story to share with. But the only problem is.... this is what the cikgu said "cerita kamu bagus. menarik. kamu ada idea yang bagus. cuma penyampaian kamu tu ada sikit masalah. tak ada flow. susunan kurang baik. macam ada sikit serabut."

well, thats  me. I try and try and try. But still, cant manage to organize that, and kadang2 ada redundant dalam tu. Aih.. mungkin sebab terlalu excited menulis. Macam sekarang lah.

Masuk high school, i develop more the skill. Not only with essay, short stories, also poems either in English or bahasa.

I start like to read also from my primary school. Like to read buku cerita. Cerita dongeng. Mungkin encourage by mama. Asal jalan-jalan je, mesti aku minta beli satu buku cerita. Its a good habit. Kalau nanti anda nak anak-anak anda rajin dan suka membaca, develop benda tu dari kecil. Kenalkan dengan buku. Beli buku banyak-banyak. Expose mereka pada surrounding macam tu. They will develop the interest.

Tapi itu dah lama. Masa kecik2 kan. Sayangnya aku pada semua koleksi buku2 aku. Aku label ikut nombor, susun ikut nombor, tape keliling kulit buku bagi tak nak rosak. Peliknya, aku sorang macam tu dalam famili.

Ah, bestnya kalau mama keep encourage belikan buku kat aku. Atau aku ni anak tunggal yang mama perlu bagi perhatian kat seorang anak saja. Jadi kehendak aku semua pasti dapat.

Bila dah ramai sangat adik, mama terlalu banyak komitmen lain, dan aku terpaksa mengalah. Dan lama2 tiada lagi buku di rumah. What a waste.. Sayang.

After that, timbul minat melukis dan mewarna. Benda tu aku rasa semua budak suka masa kecik2 dulu kan. Sejak tadika lagi, cikgu dah galakkan aku mewarna. Jemput aku dari rumah pergi pertandingan mewarna. Yeah, dapat tempat saguhati sahaja. Bawa pulang hadiah dengan muka yang bersinar-sinar.

Masuk sekolah rendah, aku mula try melukis and mewarna bukan dengan kayu pensel sahaja, but also with crayon, and water colour. Mungkin sebab aku sangat tertarik dengan lukisan tangan abah yang cantik dan nampak real. Abah kalau bab2 seni, first class. Aku sangat kagum. Dan dari situ aku belajar buat kerja sekemas abah.

Even, dari sekolah rendah lagi, aku dah arrange satu pertandingan mewarna bagi sekolah rendah tahun 1,2,3 dan pertandingan melukis bagi tahun 4,5,6. Pertandingan kecik2 antara jiran-jiran tetangga. But, still satu usaha yang aku rasa excellent yang pernah aku buat. Dapat sambutan yang juga agak baik. Ohsem!

Masuk menengah atas, banyak benda yang best2 ni aku tinggalkan dan lupakan. Aku mula entah ke mana-mana. Orang bodoh macam aku kata, cinta melengkapkan anda. Anda tak perlu apa2 lagi lepas ni. Hanya dia dan anda. Complete. Ecece!

So, dari suka membaca novel-novel. Aku tinggalkan ia.
Dari suka menulis dan menaip cerita-cerita mengarut tu dan puisi-puisi meremang tu. Aku terus berhenti.
Dari aku suka melukis hinggalah melukis anime-anime. Aku tenggelamkan terus benda tu.
Semuanya sebab...

Ah mengarut semua tu!!

Makanya kawan-kawan. Dont be like me. Dont watse ur precious time and talent and passion on things that u unsure will always be urs.

Jangan sebab anda discover sesuatu yang baru, anda tinggalkan segala yang baik macam tu sahaja. Example, jangan sebab anda dah ada girlfren/boyfren/apa2 fren la kan, anda dah tak buat lagi benda2 yang anda selalu buat. U know what, we should and always can be ourself. If it is good in that way, don't change it. Just be urself and do what u want. Ok? =)

Live while we young. Just live ur life. Jangan give up on things u like to something that is not sure. Because one day, when u lost it, u will be nothing. zero. Don't be like me or u shall regret. Live ur life to the fullest! =)

No comments:

Post a Comment