Friday, September 7, 2012

Lets shopping

Halluuuu kepada awek2 serta balak2 kacak di luar sana mahu pun yg kurang kacak macam ambo nih.

Today cikgu nak bercerita soal shopping2. Ala beli belah..Yeah, itu lah dia!

shopping!!!

1st of all, which one do u prefer?

1) Beli satu jenis barang tapi harga mahal kerana kualiti.
atau
2) Beli banyak barang tapi harga murah. Kualiti tu so2 la..

Kalau ambo la kan, ambo prefer no 2. Mungkin sebab;

1. Ambo dari kecik sampai beso la ni dibesarkan dalam keluarga yg tak berapa nak berada. Tapi tidak la terkais-kais nak makan. Namun kerana keramaian adik beradik, maka mak ambo telah memberikan keperluan yang membuatkan kami sumo duk terebut-rebut untuk mendapatkan sesuatu. Maka oleh itu, kalau nak beli apa2 barang, memang mak ambo ni akan choose bundle sebagai first choice beliau; barang 2nd 3rd 4th hand and so on la ada terjual dengan harga yg murah dan masih boleh nego walaupun harga murah nak mapuh. Oleh sebab itu ambo memang dah terbiasa dengan barang2 murah ni. First thing first,when we talk about buying things is about the price not the quality.
So, kalau orang dapat beg sekolah RM30 ke atas, kami dapat beg sekolah RM10 ke bawah. Kalau orang ada kasut sekolah 3-4 pasang dengan harga RM25 ke atas,kami boleh dapat maxima 2 pasang dengan harga RM10 ke bawah. Begitu juga dengan lain2 barang.

Pasar Karat antara bundle famous tempat ambo dan mak ambo sakan
2.Ambo dah kata ambo berasal dari keluarga yang tak berapa nak berada. Oleh itu,kesusahan,hard ship, titik peluh buat apa sahaja kerja untuk dapat duit poket sendiri utk beli barang2 keperluan diri sendiri membuatkan ambo MENCINTAI WANG.Namun ye anak2,jangan di salah erti,ambo ni bukan sama sekali pisau cukur mahu pun materialistik atau apa sahajalah. Ambo ini pencinta duit sejati. Mencintai wang dari titik peluh sendiri khususnya.
Contoh, hari ni balik sekolah cari tin2 kosang dan surat khabar utk jual dan dapat duit, target nak beli kasut baru, then bila dah terjual, duit yg tadi plan nak beli kasut terus tak jadi, rasa sayang nak berbelanja, last2 memang tak akan jadi beli sebab fikir2 lebih baik duit buat benda yg lebih bermanfaat. Jadi sampai ambo ke beso ni,ambo takut nak spend money even i have one.

orang kata kalau susah dapat kita akan hargainya.betul ke?
3.Ambo suka mengumpul barang. Contoh, ambo suko sangat tudung. Jadi ambo akan kumpul banyak tudung, oleh itu ambo akan pusing satu dunia untuk cari tudung2 murah. Beli banyak dengan harga murah. Kalau ambo kenan sangat kat barang yg mahal sikit,ambo akan pendam sependam pendamnya sampai hampir tenggelam di sanubari ini agar bersabar. Ambo tunggu sampai harga jatuh, org dah muak dengan trend ni baru la ambo merasa nak memilikinya.
Disebabkan ambo ni bukan orang berduit banyak, tak dapat nak eksen2 macam teman2,melawa dengan brg mewah2,maka ambo buat pilihan untuk pakai banyak,pakai tukar2,biar tak bosan sekali gus menggembirakan hati ambo yang kejelesan.

ni antara benda yg ambo suke sangat sangat sangat skang ni!
So,3 perkara di atas menyebabkan ambo dilabel sebagai barang murah,barang pasar,barang bundle. Namun ambo tak kesah sgt,janji ambo dapat barangan yg halal tak mencuri.

Hari ini mak ambo kasi ambo sekeping note RM50 suh ambo beli barang keperluan dah nak bukak semester. Ambo dating ngan kawan ambo. Duk sekampung. Kami duk pusing satu bando. Tahu berapa dia belanja untuk satu hari ni? Cecah ratus untuk satu seluar jeans,satu beg,satu jam tangan dan barang kecik2. Ambo? RM50 untuk satu seluar jeans,satu seluar slack,satu beg sandang,satu handsocks. Jangan main2 wo, orang kampung zaman sekarang pun taste tinggi2.

Entahlah,mungkin ambo ni lokek,penjimat,takut berbelanja. Barang paling mahal pernah ambo beli untuk diri sendiri setakat idup ni RM30 untuk blouse dan beg tangan.Yang lain semua bawah RM20.

Bukan nak kata apa. Cuma..kalau bercerita soal kualiti,kalau barang mahal katanya kualiti tinggi kan,tapi kalau dah tak pandai jaga,esok pun boleh ranap. Barang murah tapi katanya tak ada kualiti, tapi kalau bersyukur,menghargai,jaga baik punya,kita dah mati sok barang tu elok je lagi. So...marilah jadi pencinta wang.Sungguh!

Money can't buy anything! Seriously? Seriously?

No comments:

Post a Comment